Bra att veta om kostfibrer

Vi har matats med uppmaningar om att äta fibrer. Dessa för oss ytterst svårsmälta växtdelar hjälper oss att hålla magen igång, men även att kontrollera vikt och blodsockernivå.

Fibrer finns naturligt i frukt, baljväxter, grönsaker, rotfrukter och fullkornsprodukter. Enligt svenska näringsrekommendationer bör vi få i oss 25-35 gram fibrer om dagen. Ett lågt fiberintag i kombination med mycket fett och socker har i studier visat sig kunna orsaka inflammatoriska tarmsjukdomar, övervikt och diabetes.

Forskare vid Sahlgrenska akademin i Göteborg har sett att kostfibrer också är viktiga för tarmens hälsa. Möss som fick i sig extremt lite fibrer utvecklade redan efter tre dagar defekter i tarmslemhinnan och tarmbakterierna fick lättare att tränga in i tarmväggen.

Efter den osunda dieten fick mössen en transplantation av tarmbakterier från en sund mus och slemhinnan förbättrades till en del. Kosttillskott med bifidobakterier gjorde att slemskiktet kunde växa till igen, men bakterierna kunde fortfarande nå tarmcellerna. En kur med inulin som är ett slags kostfibrer gjorde då susen och förhindrade bakterierna från att komma åt tarmcellerna.

Mest lästa

Fler nyheter

Fler nyheter