Få vill se selfies

De tre selfiekategorierna: självmarknadsföring, självavslöjaren och självförringaren. Bild: Sarah Diefenbach

De tre selfiekategorierna: självmarknadsföring, självavslöjaren och självförringaren. Bild: Sarah Diefenbach

Vad vore sociala medier utan selfies? Majoriteten av användarna lägger upp bilder de tagit på sig själva, men samtidigt önskar de flesta att de slapp se vänner och bekantas nöjda ansikten i flödena i tid och otid, visar en studie i Frontiers in Psychology där selfievanorna hos 238 personer i Öster­rike, Tyskland och Schweiz undersökts. 77 procent av deltagarna tog regelbundet selfies. Skälen kunde vara att marknadsföra sig själva eller att dela privata stunder med vänner och bekanta. En tredje orsak var att förringa sig själv och sina insatser och framställa dem som oväsentliga. Dessa personer var generellt inte lika positiva till att ta selfies som de två första grupperna.

En klar majoritet av alla, 82 procent, tyckte att det var för mycket selfies. De skulle hellre vilja se andra typer av bilder på sociala medier.

Deltagarna i undersökningen ansåg att andras bilder var mindre äkta än deras egna som sågs som mer ironiska och mer äkta.

Mest lästa

Fler nyheter

Fler nyheter