Falken har lyft

Världens största raket skjuter upp världens snabbaste bil

När företaget SpaceX monsterraket Falcon Heavy gjorde sin jungfrufärd nöjde de sig inte med att bara skicka upp den i rymden. Även om det i sig var en prestation som väckte uppmärksamhet över världen, så kryddades allt med att Elon Musks privata bil, en Tesla Roadster, följde med ut i rymden. Tanken var att bilen skulle färdas till Mars, men just detta misslyckades de med – den lär ­komma längre ut i solsystemet. Annars gick allt över förväntan och kanske har det skrivits rymdfärdshistoria.

När Elon Musk presenterade planerna på den kraftfulla bärraketen Falcon Heavy 2011 var många skeptiska. Att ett privat företag skulle kunna utveckla en sådan monster­raket och dessutom få den att lyfta inom två år verkade minst sagt vara att ta sig vatten över huvudet. Och till viss del fick skeptikerna rätt – uppskjutningen senarelades gång efter gång. Men den 6 februari 2018 lyfte den. Och att det bara tog sju år att utveckla raketen ses ändå som ett smärre under.

SpaceX har också utvecklat en teknik för att landa och kunna återanvända sina raketer. Det är en av orsakerna som gör att deras teknik blir betydligt billigare än Nasa:s, där raketstegen är förbrukade när de brunnit ut. Enligt SpaceX kostar det bara en tiondel så mycket att få upp något till omloppsbana som med tidigare teknik. En uppskjutning med Falcon Heavy sägs kosta omkring 90 miljoner dollar. Det är inga småsummor, men jämfört med Nasa:s kommande SLS-raket så är det mindre än en tiondel. En SLS-uppskjutning beräknas kosta ofattbara en miljard dollar, och då ska den kunna ta 70 ton jämfört med Falcon Heavys 63,8 ton till låg omloppsbana. Men jämförelsen är inte helt rättvis – SLS utvecklas för bemannade rymdfärder, medan Falcon Heavy bara ska ta utrustning och då ställs lite andra krav.

Raketen behövde en last för mätresultatens skull. Men eftersom det fanns en stor risk att allt skulle explodera eller störta strax efter start, så fick man hitta något som lätt kunde avvaras. Som Elon Musks begagnade bil. Bild: SpaceX

Raketen behövde en last för mätresultatens skull. Men eftersom det fanns en stor risk att allt skulle explodera eller störta strax efter start, så fick man hitta något som lätt kunde avvaras. Som Elon Musks begagnade bil. Bild: SpaceX

Elon Musk själv, SpaceX vd, bedömde att chansen till en lyckad uppskjutning var 50/50 och ­förväntade sig in i det sista att något skulle stoppa testet som så många gånger tidigare. Men allt verkade fungera och även vädret var bra när det var dags.
Kvart i fyra, lokal tid, lyfte den 1 400 ton tunga raketen från Cape Canaveral i Florida. Det mesta gick bra – efter två och en halv minut lossades de två sidoraketerna (boosters) och landade kontrollerat på marken. Efter tre minuter släppte mitt­raketen och påbörjade sin kontrollerade landning som skulle ske på en plattform i havet (Of course I still love you, heter för övrigt plattformen), men bränslet tog slut och den kraschade ett par hundra meter bort. Den tycks dock inte ha skrotats helt, utan delar av den ska kunna återanvändas.

Trots att Elon Musk inte bedömde utsikterna till ett lyckat test som särskilt goda, så fortsatte Falcon Heavy ut i rymden som planerat. Bild: SpaceX

Trots att Elon Musk inte bedömde utsikterna till ett lyckat test som särskilt goda, så fortsatte Falcon Heavy ut i rymden som planerat. Bild: SpaceX

Onyttig last

Det som gjorde att uppmärksamheten kring Falcon Heavys jungfrufärd blev extra stor var lasten. Eftersom allt var förknippat med stora risker och man inte kunde räkna med att det som fanns ombord skulle överleva, så var det meningslöst att skicka upp något värdefullt. Det finns förstås många satelliter som väntar på att komma upp i omloppsbana, men med bara en 50-procentig chans att komma dit i användbart skick var det inte aktuellt med någon sådan. Musk ansåg att det som skulle upp måste vara något riktigt löjeväckande, något som kunde avvaras. Och det måste vara tillräckligt tungt för att få rätt data från testet.

Så han placerade sin gamla trotjänare, en röd Tesla Roadster av den första generationen, i lastrummet. Bilen hade han använt under många år i Los Angeles, och det skulle vara ett värdigt slut för den att färdas ut i rymden. Och eftersom Musks mål med allt han håller på med är att ta människan till Mars, så skickades Roadstern iväg just mot Mars. Något gick dock fel – som det verkar kommer den att missa sitt mål och hamna i asteroidbältet, och sedan i en omloppsbana kring solen där jorden, Mars och Venus påverkar den på ett komplicerat sätt. Astronomen Hanno Rein vid Torontos universitet har försökt att räkna ut banan och kommit fram till att Teslan riskerar att krascha mot jorden. Någon risk för att någon nu levande människa får den i huvudet är dock liten – det kommer i så fall att inträffa om 20 miljoner år eller så.

När Elon Musk bestämde sig för att skicka upp något enastående löjligt med Falcon Heavy och valde sin Tesla Roadster så överträffade han trots allt inte sig själv. Vid testerna av Dragon-kapseln skickades en stor ost (fransk Le Brouére) upp med raketen. Vad SpaceX använt vid andra tester avslöjar de inte, men man kan misstänka att även det är saker som skulle väcka en viss ­uppmärksamhet.

När Elon Musk bestämde sig för att skicka upp något enastående löjligt med Falcon Heavy och valde sin Tesla Roadster så överträffade han trots allt inte sig själv. Vid testerna av Dragon-kapseln skickades en stor ost (fransk Le Brouére) upp med raketen. Vad SpaceX använt vid andra tester avslöjar de inte, men man kan misstänka att även det är saker som skulle väcka en viss ­uppmärksamhet.

För att dra alltihop ett steg längre placerades en docka i rymddräkt i Roadsterns förarsäte. Starman döptes den till, som en referens till David Bowies låt med samma namn. Ljudanläggningen i bilen spelade (och gör det kanske fortfarande) Space Oddity och Life on Mars, vilket kanske är det mest meningslösa i hela projektet – i rymden kan ju ingen höra Bowie sjunga. På instrumentbrädans display står det Don’t Panic!, precis som på omslaget till den fiktiva boken Liftarens guide till galaxen som beskrivs i Douglas Adams riktiga bok med samma namn. Musks gamla Tesla Roadster sätter också hastighetsrekord för bilar – den rör sig nu i 43 000 kilometer i timmen från jorden.

När Elon Musk bestämde sig för att skicka upp något enastående löjligt med Falcon Heavy och valde sin Tesla Roadster så överträffade han trots allt inte sig själv. Vid testerna av Dragon-kapseln skickades en stor ost (fransk Le Brouére) upp med raketen. Vad SpaceX använt vid andra tester avslöjar de inte, men man kan misstänka att även det är saker som skulle väcka en viss ­uppmärksamhet.

När Elon Musk bestämde sig för att skicka upp något enastående löjligt med Falcon Heavy och valde sin Tesla Roadster så överträffade han trots allt inte sig själv. Vid testerna av Dragon-kapseln skickades en stor ost (fransk Le Brouére) upp med raketen. Vad SpaceX använt vid andra tester avslöjar de inte, men man kan misstänka att även det är saker som skulle väcka en viss ­uppmärksamhet.

Tre raketer

Falcon Heavy består av tre sammankopplade Falcon 9-raketer. Dessa har använts i flera år för att ta last till den internationella rymdstationen ISS och för att ta upp satelliter i omloppsbana. Varje Falcon 9 har nio motorer, och en Falcon Heavy har drygt dubbelt så hög lyftkraft som de bär­raketer som tog rymdfärjorna upp i omloppsbana. Jämfört med Nasa:s gamla trotjänare Saturn 5 är Falcon Heavy dock inte så monstruös – när Saturn­raketerna var aktiva på 1960- och 1970-talen så gick rymdfärderna ända till månen och Saturn 5 var omkring dubbelt så stark.

Falcon Heavy är som sagt inte tänkt för bemannade färder, utan bara för att ta tunga laster ut i rymden. SpaceX håller istället på att testa Falcon 9 och sin Dragon-kapsel för bemannade färder.

Starman på väg från jorden, i riktning mot asteroidbältet. I högtalarna spelas passande Bowie-låtar, men det kan inte han eller någon annan höra. Bild: SpaceX

Starman på väg från jorden, i riktning mot asteroidbältet. I högtalarna spelas passande Bowie-låtar, men det kan inte han eller någon annan höra. Bild: SpaceX

Men för att ta människor till Mars, som är Musks uttalade mål, så krävs det ännu större raketer. Och planerna på en sådan finns. Projektet går under namnet BFR (där ’B’ står för ”big”, ’R’ för ”rocket” vad och ’F’ står för får man bestämma själv). Med en totalvikt på 4 400 ton och en kapacitet att ta 150 ton till låg omloppsbana så blir den kraftfullare än den gamla Saturn 5. 2022 är det tänkt att det första uppskjutningstestet av BFR ska äga rum.

Längre fram ska SpaceX utveckla ännu större rymdfarkoster och ett helt system för tur och retur-resor till Mars. Det lär dröja innan sådana blir möjliga, men med tanke på den utvecklingstakt företaget har presterat hittills, så kan det gå fortare än många föreställt sig. Vi pratar ändå om flera tiotals år framåt, i bästa fall.

Men nu färdas alltså en Tesla Roadster i oerhörd fart ute i rymden. Och det lär den göra i många miljoner år – eller rentav miljarder år om den inte kraschar mot jorden eller in i solen. Kanske blir den ett av de sista spåren av mänskligheten. 

Det som kanske imponerade mest med uppskjutningen av Falcon Heavy var när de två raketerna i steg 0 landade sida vid sida några minuter efter start. Bild: SpaceX

Det som kanske imponerade mest med uppskjutningen av Falcon Heavy var när de två raketerna i steg 0 landade sida vid sida några minuter efter start. Bild: SpaceX

Fakta: 
Falcon Heavy
Last: 63 800 kg till låg omloppsbana. 16 800 kg till Mars.  Höjd:  70 meter.  Bränsle: Flytande syre och RP-1 (ett slags raffinerat fotogen).  Vikt:  1 420 788 kg.

Last: 63 800 kg till låg omloppsbana. 16 800 kg till Mars. Höjd: 70 meter. Bränsle: Flytande syre och RP-1 (ett slags raffinerat fotogen). Vikt: 1 420 788 kg.

Bärraketen är byggd av tre Falcon 9- raketer, där de två på sidorna kallas boosters och utgör steg 0. Falcon 9-raketen i mitten är steg 1. Steg 2 finns ovanför mittraketen och används ute i rymden, och istället för nio motorer som de andra stegen har, så har det bara en. Den tjocka delen överst är lastutrymmet.

Bana
Musks bil är nu på väg mot asteroidbältet. Hur banan ­kommer att se ut sedan får vi se, men kanske passerar den jorden igen och sätter igång asteroidlarmen. Hur länge den kommer att färdas därute beror på hur stabil dess bana blir. Störs den för mycket av andra himlakroppar, så kan det sluta med att den störtar in i solen eller ner på jorden. Men det kan dröja många miljoner år.

Material från
Allt om Vetenskap nr 4 - 2018

Mest lästa

Fler nyheter

Fler nyheter