Klartecken för skeppstunnel

1 700 meter skeppstunnel ska byggas genom den väderutsatta halvön Stadlandet mellan Moldefjorden och Vanylvsfjorden i västra Norge. ­Tunneln ska kunna ta emot Hurtigrutens och andra skepp på upp till 16 000 bruttoton och ha en seglingsbar höjd och bredd på 37 respektive 26 meter. Bild: Kystverket

1 700 meter skeppstunnel ska byggas genom den väderutsatta halvön Stadlandet mellan Moldefjorden och Vanylvsfjorden i västra Norge. ­Tunneln ska kunna ta emot Hurtigrutens och andra skepp på upp till 16 000 bruttoton och ha en seglingsbar höjd och bredd på 37 respektive 26 meter. Bild: Kystverket

Nu verkar det som om bygget av världens första fullskaliga skeppstunnel blir av i Norge. Tidigast 2019 kan arbetet med att öppna en 1 700 meter lång tunnel genom halvön Stadlandet i västra Norge börja. Tunneln ska kunna ta emot skepp på upp till 16 000 bruttoton, och ha en seglingsbar höjd och bredd på 37 respektive 26 meter och trafikeras av runt 7 000 skepp årligen.
Kusten utanför Stadlandet är Norges farligaste och mest väderutsatta farled och har vissa år upp till 100 stormdygn. På vikingatiden drog sjöfararna hellre båtarna över halvön vid dåligt väder än seglade runt.

Material från
Allt om Vetenskap nr 7 - 2017

Mest lästa

Fler nyheter

Fler nyheter