Snart 60 år sedan luftskeppens era upphörde:

Nu är zeppelinaren är tillbaka

Luftskeppens era slutade med en tragedi när den brinnande Hindenburg störtade till marken år 1937. Nu är zeppelinaren tillbaka igen. Grundkostruktionen är densamma. Men skeppen är säkrare och starkare än tidigare – och dessutom miljövänliga.

Ordet ”zeppelinare” väcker oftast minnen om luftfärder från en långt gången tid – om jättelika farkoster med luxuösa hytter som fraktade passagerare över Atlanten under förra seklets tidigare del. Men det minner också om namnet på dess uppfinnare, greven Ferdinand von Zeppelin. Han var en pensionerad tysk general, som ägnade sitt geniala kunnande åt en gryende aeronautisk industri i slutet på 1800-talet. Han konstruerade den första prototypen redan 1873 och flög år 1900 utan förankringslinor världens första styrbara luftskepp med styv konstruktion. Det skedde i Tyskland i närheten av Bodensjön och ombord fanns fem passagerare. Luftskeppet var byggt i Friedrichshofen och bestod av en cylindrisk struktur i aluminium, beklädd med tyg och fylld med vätgas. För att styra zeppelinaren fanns två propellerförsedda Daimlermotorer på 15 hk. Vätgas är lättare än luft, så resten tog fysikens lagar hand om.



28 FRAMGÅNGSRIKA ÅR

År 1909 startade reguljära flygningar med zeppelinare i Tyskland. Över de kommande 28 åren transporterades mer än 37 000 passagerare utan incidenter. Under Första Världskriget konverterades dussintals zeppelinare för militärt bruk till bomb- och spaningsuppdrag. Luftskeppen kunde närma sig målen helt tyst och flyga på höjder utom räckhåll för brittiskt jaktflyg.

Greve von Zeppelin dog 1917, men det han lämnade efter sig kunde nyttjas av det kommersiella flyget i ytterligare 20 år. Modellen LZ-126 som byggdes 1924 kunde ta upp till 30 passagerare och hade sovkojer liknande de som fanns i Pullmanvagnar. År 1929 flög Graf Zeppelin II av modell LZ-130 runt jorden på 12 dagar. Det flög totalt mer än 1½ miljon kilometer till destinationer i USA, Arktis, Mellanöstern och Sydamerika. Det betraktas fortfarande som det finaste luftskepp som någonsin byggts.

TRAGEDI

Den 6 maj 1937 slutade zeppelinarnas gyllene era med en tragedi. Det största styrbara luftskepp som någonsin byggts, den 246 meter långa Hindenburg, exploderade i ett eldhav när det kom in för landning i Lakehurst, New Jersey, utanför New York. 35 av de ombordvarande 97 personerna dog. Förödelsen som följde bevittnades av skräckslagna åskådare och aktualiserade de stora riskerna med vätgasfyllda luftskepp och blev också slutpunkten för all kommersiell användning av sådana.

ZEPPELIN NT

Nu 60 år senare är zeppelinaren tillbaka – i en ny och förbättrad version med den allra senaste och säkraste tekniken. Viktigast av allt är att den numer är fylld med helium, en oantändbar gas. Den byggs fortfarande i Friedrichshafen och den nya modellen av luftskepp har döpts till Zeppelin NT, där NT står för ’New Technology’.

Även om de har samma ramuppbyggnad och form som de gamla zeppelinarna är dessa styrbara luftskepp långt från några nostalgiska reproduktioner. Skeppen är täckta med polyester och Teblar, ett lätt och oerhört motståndskraftigt material, som gör dem fullständigt vind- och vattentäta. Det invändiga ramverket är uppbyggt av kompositmaterial och aluminiumlegeringar. Två Lycoming-motorer, en på varje sida, och ytterligare en motor i aktern garanterar maximal manövrerbarhet och en hastighet av upp till 115 km/tim på en höjd av 2 600 meter.

86 PASSAGERARE

Den kan färdas 90 mil utan bränslepåfyllning och har utrustats med ballast för att ge mjuk och stadig flygning även i hård vind. Vid jungfrufärden 1997 hade den 75 meter långa LZ N07 tolv passagerare och två kaptener, som i en kabin av plexiglas kunde njuta av panoramautsikten över landskapet nedanför. Men detta är bara det första steget mot redan planerade större skepp som exempelvis LZ N30 med 86 passagerarsäten.

Att man återupplivar zeppelinaren betyder att den gamle grevens uppfinning inte längre behöver tyna bort som reliker i flygmuseernas dammiga hallar. Det är en pålitlig farkost till överkomligt pris, ekologiskt förnuftig och som kräver lite underhåll. Den kan flyga i låg hastighet på låg höjd och den kan frakta tung last till områden som annars skulle vara svåra att nå.

INGET HAR ÄNDRATS

N07 användes för säkerhetsövervakning vid olympiaden i Aten 2004. Zeppelin NT skulle också kunna användas vid räddningsuppdrag, vid bekämpning av skogsbränder, övervakning av gränser och kustvatten – eller som flygande hotell vid exotiska lyxresor.

Att flyga styrbara luftskepp kräver andra färdigheter än att flyga ett flygplan. Dominque Maziere, som är flyginstruktör på Zeppelin NT, säger att ”trots att vi nu kan göra rymdfärder har väldigt lite ändrats av den grundläggande tekniken i von Zeppelins uppfinning”.


Anders Önnesjö är civilingenjör i elektroteknik med inriktning mot medicinsk teknik. Arbetar sedan många år med avancerade medicinska diagnostik- och behandlingsutrustningar.

Material från
Allt om Vetenskap nr 5 2005

Mest lästa

Fler nyheter

Fler nyheter