Världens sju farligaste landningsbanor

Vi ska inte säga att det är med livet som insats man landar och lyfter från dessa flygplatser
– men det kan vara för­enat med mer spänning än många önskar sig. Vissa start- och land­ningsbanor anses så vådliga att endast ett fåtal specialtränade ­piloter får trafikera dem.

Tenzing-Hillary Airport ligger oländigt till och kan endast användas av små flygplan. Bild: pxhere

Tenzing-Hillary Airport ligger oländigt till och kan endast användas av små flygplan. Bild: pxhere

1. Tenzing-Hillary Airport

Även känd som Lukla Airport
Var: Lukla, Nepal
Risker: Mycket kort start- och landningsbana omgiven av berg och branter. Kraftiga vindar och dåligt väder är vanligt och sikten kan snabbt bli obefintlig. Avåkningszoner saknas.
Banans längd: 527 meter
Byggd: 1964, asfalterades först 2001
Allvarliga olyckstillbud: 10. Så sent som 27 maj 2017 krockade ett frakt­flygplan med ett träd, tog mark tre meter utanför landningsbanan och kanade 300 meter nerför branten. Två personer omkom och en skadades.
Särskilda säkerhetsåtgärder: Flygningar sker endast dagtid, vid bra väder med specialtränade piloter och med små flygplan.
 
 
Congonhas-flygplatsen är främst avsedd för inrikesflyg, men dess existens är starkt ifrågasatt på grund av undermålig säkerhet. Den senaste dödskraschen, som också är den hittills värsta i Brasliens historia orsakade en politisk kris där många krävde presidentens avgång. Bild: Valter Campanato/ABr

Congonhas-flygplatsen är främst avsedd för inrikesflyg, men dess existens är starkt ifrågasatt på grund av undermålig säkerhet. Den senaste dödskraschen, som också är den hittills värsta i Brasliens historia orsakade en politisk kris där många krävde presidentens avgång. Bild: Valter Campanato/ABr

2. São Paulo-Congonhas Airport 

Var: São Paulo, Brasilien
Risker: Säkerhetsnivån helt föråldrad, ligger endast 8 km från stadens centrum omgiven av hus, korta landningsbanor, avåkningszoner saknas
Byggd: 1936
Start/landningsbanans längd: 1 435 respektive 1 940 meter
Allvarliga olyckstillbud: 16, senast 2007 kraschade ett plan in i en lagerbyggnad och 199 personer omkom.
Särskilda säkerhetsåtgärder: Inga
 
Den gamla svenskkolonin Saint Barthélemys flygplats är döpt efter Gustav III. Olyckligtvis står ett högt berg i vägen för inflygningen, vilket kräver en spännande djupdykning vid landning. Bild: David Broad

Den gamla svenskkolonin Saint Barthélemys flygplats är döpt efter Gustav III. Olyckligtvis står ett högt berg i vägen för inflygningen, vilket kräver en spännande djupdykning vid landning. Bild: David Broad

3. Gustaf III Airport

Även känd som Saint Barthélemy flygplats eller St. Jean flygplats
Var: Saint Barthélemy, Guadeloupe, Frankrike
Risker: Mycket kort landningsbana och ett högt berg som försvårar inflygningarna.
Banans längd: 650 meter
Byggd: 1984
Allvarliga olyckstillbud: 2, inga dödsfall
Säkerhetsåtgärder: Trafikeras endast av mindre flygplan. Skyltar på den intilliggande stranden varnar solbadare för att ligga rakt framför start-/landningsbanan.
 
Juancho E. Yrausquin Airports korta start- och landningsbana med ett stup i varje ände ger inget som helst utrymme för misstag. Bild: Photocapy

Juancho E. Yrausquin Airports korta start- och landningsbana med ett stup i varje ände ger inget som helst utrymme för misstag. Bild: Photocapy

4. Juancho E. Yrausquin Airport

Var: Saba Island, Karibiska Nederländerna
Risker: En av världens kortaste landningsbanor för kommersiellt flyg, omgiven av klippor och branta stup. Trafikledning saknas.
Banans längd: 400 meter
Byggd: 1963
Allvarliga olyckstillbud: Ingen uppgift.
Säkerhetsåtgärder: Endast mindre propellerplan kan få tillstånd att landa här.
 
Att dra en bilväg tvärs över en landningsbana kan tyckas vara vanskligt. Som tur är stängs bilvägen av när flygplan ska landa eller starta. Men det har hänt att bilar kommit ut på landningsbanan när det har varit avstängt. Bild: Josh greavsie

Att dra en bilväg tvärs över en landningsbana kan tyckas vara vanskligt. Som tur är stängs bilvägen av när flygplan ska landa eller starta. Men det har hänt att bilar kommit ut på landningsbanan när det har varit avstängt. Bild: Josh greavsie

5. Gibraltar International Airport

Även känd som North Front Airport
Var: Gibraltar
Risker: Winston Churchill Avenue, huvudvägen till Spanien, skär rakt igenom start-/landningsbanan. Kraftiga sidvindar från de omgivande bergen kan göra landningar obehagliga.
Banans längd: 1 680 meter
Byggd: 1939
Allvarliga olyckstillbud: 3
Säkerhetsåtgärder: Motorvägen stängs av när plan startar och landar. En ny väg, som inte ska störas av flygtrafiken planeras.
 

Det är inte bara pisterna i Courchevel som lutar betänkligt, även landningsbanan gör det. Bild: Hugues Mitton (hugovoyages)

Det är inte bara pisterna i Courchevel som lutar betänkligt, även landningsbanan gör det. Bild: Hugues Mitton (hugovoyages)

6. Courchevel Altiport

Var: Courchevel, Frankrike
Risker: Mycket kort och lutande landningsbana omgiven av berg och skidbackar. Banan saknar belysning och tillåter inte instrumentflygning vilket gör landning i dimma och låga moln mycket svårt. Utrymme saknas för att avbryta en landning.
Banans längd: 537 meter
Byggd: 1962
Allvarliga olyckstillbud: 2010 kraschade ett plan in i ett träd vid start. Båda personerna ombord dog.
Säkerhetsåtgärder: Endast små privatplan tillåts.
 
Varning för lågt flygande plan på stranden vid Princess Julianas internationella flygplats. Bild: Lawrence Lansing

Varning för lågt flygande plan på stranden vid Princess Julianas internationella flygplats. Bild: Lawrence Lansing

7. Princess Juliana International Airport

Även känd som Saint Maarten internationella flygplats
Var: Saint Martin, Karibien
Risker: Ligger precis intill en populär strand och i slutet av landningsbanan reser sig berg.
Banans längd: 2 300 meter
Byggd: 1942 
Allvarliga olyckstillbud: Sommaren 2017 dog en kvinna på stranden när hon blåstes iväg av jetströmmen från ett startande flygplan.
Säkerhetsåtgärder: Planen glidflyger sista biten innan landning och stängsel hindrar folk från att gå närmare än 150 meter från banan. Varningsskyltar finns.
 
 

 

Material från
Allt om Vetenskap nr 1 - 2018

Mest lästa

Fler nyheter

Fler nyheter