Vem uppfann cykeln?

Vem brukar räknas som cykelns uppfinnare?

Draisienne en av de tidigaste cyklarna. Den saknade pedaler – cyklisten sparkade sig framåt.

Draisienne en av de tidigaste cyklarna. Den saknade pedaler – cyklisten sparkade sig framåt.

Cykeln uppfanns inte av en enda person, utan många drog sitt strå till stacken under en lång tid. Som den första tvåhjulingen med mänsklig framdrivning brukar den tyske baronen Karl Drais von Sauerbronns ”draisienne” från 1817 räknas. Med denna ”sparkcykel”, som hade två lika stora hjul och faktiskt även bakhjulsbroms, avverkade baron Drais en sträcka på 14 km detta år. Föraren satt grensle över en träram, stödd av en sadel och ett bröststöd, sparkade sig fram och styrde framhjulet med ett handtag.

Därpå följde en period med tre- eller fyrhjuliga cyklar. Nästa tvåhjuliga steg togs i Skottland, av bland annat den skotske smeden Kirkpatrick Macmillan 1839. Han satte ett slags trampor på sin cykel, förbundna via stavar med det något större bakhjulet så att det kunde drivas av cyklistens benrörelser.

Framhjulsdrivna cyklar dök upp i Paris i början av 1860-talet. Mest kända i sammanhanget är Pierre Michaux och hans son Ernest, som byggde en ”velocipède” omkring 1864 (uppgifterna varierar). Denna drevs av pedaler monterade direkt på det omkring 90 cm höga framhjulet. Bakhjulet var något mindre. Under åren som följde växte framhjulen (vissa till över 1,5 meter) och fick solida gummidäck, kullager började användas, ekrarna gjordes i metall och frihjulet uppfanns, vilket gjorde det möjligt att cykla i nerförsbackar.

Fortfarande var det dock relativt obekvämt och även farligt att cykla. Detta förändrades i och med John Kemp Starleys Rover Safety-cykel 1885, som anses som den första moderna cykeln. Dess framdrivning byggde på Harry J Lawsons Bicyclette från 1879, vilken var den första cykeln med en kedja som förband pedalerna med drivhjulet. Rovern hade hjul som var ungefär lika stora och fick tämligen snart diamantformad ram och fjädrande sadel. De sista stora pusselbitarna lades av den skotske veterinären John Dunlop som 1888 uppfann luftfyllda däck, samt William Reilly som 1896 fick patent på en tvåväxlad navväxel.

Mest lästa

Fler nyheter

Fler nyheter